Τετάρτη 4 Μαΐου 2011

Είναι το τσιμέντο ανάπτυξη;

Η τελευταία ευκαιρία για το λεκανοπέδιο να αποκτήσει ενιαίο χώρο πρασίνου, πνεύμονα ανάσας στο πολύπαθο οικοσύστημά του αποτελεί το πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού. Έργο αναγκαίο, φθηνό, εφικτό.

Έρχονται λοιπόν τα «κοράκια» του τσιμέντου και τα «παπαγαλάκια» τους (το μόνο πραγματικά προστατευόμενο είδος στη χώρα) και μιλούν για «ανάπτυξη» και εξυπηρέτηση του χρέους με την εκποίηση του Ελληνικού.

Το να ρίξεις στην μαύρη τρύπα του χρέους κάθε πλούτο της χώρας, να εκποιήσεις την γη της και το μέλλον των παιδιών της, να συντελέσεις στην αφαίμαξή της κάθε άλλο παρά ανάπτυξη αποτελεί.

Γιατί αλήθεια είναι ανάπτυξη η δημιουργία ενός ακόμη Mall στο χώρο του πρώην αεροδρομίου; Ενός εμπορικού κέντρου που θα πλήξει καίρια τις παρευρισκόμενες αγορές της Γλυφάδας του Φαλήρου και της Αργυρούπολης; Δίνει λίγες κακοπληρωμένες θέσεις εργασίας και κόβει το ψωμί από άλλους τόσους και περισσότερους μικροεπαγγελματίες.

Θα κινηθεί μας λένε η οικοδομή. Θυμάστε την εφορία που δημιούργησαν με την διοργάνωση των Ολυμπιακών αγώνων; Κίνησε πράγματι τον τομέα των κατασκευών με τους εργάτες (φτωχούς τριτοκοσμικούς) που στοιβάζονταν στα κοντέινερ-καταλήματα γύρω απ’ τα εργοτάξια και μένουν τώρα τα κουφάρια, τα χρέη και τα σκάνδαλα.

Γιατί αλήθεια δεν είναι ανάπτυξη η δημιουργία του μητροπολιτικού πάρκου;

Ενός έργου που εκτός της αδιαμφισβήτητης αναγκαιότητάς του από περιβαλλοντική άποψη, είναι φθηνό στην δημιουργία και την συντήρησή του όπως κατέδειξε και η μελέτη του εργαστηρίου αστικού περιβάλλοντος του ΕΜΠ. (μπορείτε να την βρείτε στο διαδίκτυο) http://courses.arch.ntua.gr/View.aspx?i=111851%22%20http://courses.arch.ntua.gr/View.aspx?i=111851

Το κόστος κατασκευής του στην πρώτη φάση ανέρχεται στα 47 εκ. και στην ολοκληρωμένη του στα 101 εκ. Ποσά που αντιστοιχούν στα οφειλόμενα 87 εκ. από τις συμβάσεις των ολυμπιακών ακινήτων. Αξίζει να αναφερθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης από τα ΕΣΠΑ κατά 75% με 85%. Χρηματοδότηση ικανή για τη δημιουργία 2-3 αντίστοιχων πάρκων. Επιπλέον τα έξοδα συντήρησης, καθημερινής φροντίδας και φύλαξης του πάρκου, με βάση τα συγκριτικά στοιχεία και τα τεχνικά στοιχεία του έργου, εκτιμώνται στην ολοκλήρωση της πρώτης φάσης στα 5 εκ €/έτος ενώ για τη δεύτερη φάση, για το σύνολο της έκτασης, στα 10 – 12 εκ €/έτος. Η χρήση μέρους των υφιστάμενων κτιρίων συνολικής επιφάνειας 366.160 μ2 με αποκλειστική διάθεση των εσόδων στο πάρκο, μέσα από ήπιες χρήσεις , κυρίως κοινωνικού χαρακτήρα, που συνάδουν με την έννοια πάρκο και οι οποίες αναλύονται διεξοδικά στα σχετικά κεφάλαια της μελέτης, αποτελεί τη διέξοδο στο θέμα της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησής του.


Το κοινωνικό και περιβαλλοντολογικό όφελος αναντικατάστατο. Για όλους τους κατοίκους του λεκανοπεδίου, που με το μετρό και το τραμ, γρήγορα και εύκολα θα προσεγγίζουν το χώρο του πάρκου και την ελεύθερη παραλία (κάτι που τα καζίνο του Κατάρ και των «επενδυτών» θα καθιστούν απαγορευτικό). Ιδιαίτερα σήμερα που η οικονομική κρίση δυσκολεύει την μετακίνηση, η ελεύθερη πρόσβαση στο πάρκο θα αποτελεί μια λύση για τον κυριακάτικο περίπατο πολλών συμπολιτών μας.

Γιατί άραγε δεν είναι ανάπτυξη ένας πόλος αναψυχής – αθλητισμού που ο σχεδιασμός του πάρκου αναδεικνύει;

Με το ενυδρείο,

το μουσείο αεροπορίας,

τον αρχαιολογικό περίπατο,

την ομορφιά της απελευθερωμένης παραλίας.

Επιπλέον η δημιουργία του πάρκου θα αναδείξει και τον τουριστικό προορισμό «Αθήνα», προτρέποντας τον επισκέπτη να παραμείνει ακόμη μια μέρα στην πόλη.

Ανάπτυξη λοιπόν με γνώμονα τον άνθρωπο και όχι τα συμφέροντα των διαπλεκόμενων που βλέπουν στο χώρο «οικόπεδα» χρόνια τώρα.

Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος

ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ε.Μ.Π

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου