«Φουρτούνα» από την παραίτηση Παμπούκη
«Φουντώνει» η ανησυχία στο «Μεγάλο Λιμάνι» για το τι μέλλει γενέσθαι στην ελληνική ναυτιλία, μετά την παραίτηση του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Χάρη Παμπούκη.
Χάρης Παμπούκης, τέως αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας: «Η αμετάκλητη απόφασή μου να παραιτηθώ επιβεβαιώνει πλήρως το χαρακτήρα και την ουσία της εμπλοκής μου στην πολιτική. Είναι αυτονόητη πράξη αξιοπρέπειας». |
Σύσσωμη η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα διαπίστωσε για άλλη μια φορά την κάθετα αρνητική στάση που κρατά η κυβέρνηση απέναντι στο καθολικό αίτημα του κλάδου, αλλά και των κοινωνικών φορέων, που δεν είναι άλλο παρά η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Οι χειρισμοί της κυβέρνησης στο θέμα αυτό έχουν χαρακτηριστεί κατ΄ επανάληψη ως πειραματισμοί, ενώ έχει διαπιστωθεί στην πράξη ότι δυσχεραίνουν την καθημερινή λειτουργία του πρώτου πυλώνα της ελληνικής οικονομίας.
Χαρακτηριστική είναι και η θέση του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρου Βενιάμη ο οποίος αναφέρει: «Η άνευ λόγου διάλυση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και η μετακίνηση του Λιμενικού Σώματος σε άλλες αρμοδιότητες δυσχεραίνουν την καθημερινή λειτουργία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και, συγχρόνως, εξασθενίζουν την ελληνική παρουσία στους διεθνείς οργανισμούς, παρουσία που στη δυναμική και στο κύρος της είχαν συμβάλει αποφασιστικά τα έμπειρα στελέχη του Λιμενικού Σώματος».
Κάτι που διαπίστωσε και ο κ. Παμπούκης, ο οποίος άμεσα κατέθεσε πρόταση επανασύστασης του υπουργείου και επαναφοράς του Λιμενικού Σώματος. Πρόταση, που δεν έγινε δεκτή και τον οδήγησε σε παραίτηση.
Ταυτόχρονα έχουν ενταθεί οι ανησυχίες γιατί τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι κλάδοι είναι ανοικτά, και χρειάζονται σε πολλές περιπτώσεις άμεσες παρεμβάσεις. Η νέα αλλαγή προσώπων, η τέταρτη σε διάστημα 22 μηνών, θα δημιουργήσει αναίτιες και επιζήμιες καθυστερήσεις.
Η διαπίστωση
Ο κ. Παμπούκης κατανόησε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ότι είναι απαραίτητη η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και η στελέχωσή του από τοΛιμενικό Σώμα ώστε ο πρώτος πυλώνας της ελληνικής οικονομίας να συμβάλει ακόμα περισσότερο στην ανάπτυξη του τόπου. Σημειώνεται ότι η συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία ξεπερνά τα 140 δισ. ευρώ την τελευταία δεκαετία.
Πάγια θέση και του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρου Βενιάμη η ανάγκη επανασύστασης του υπουργείου. |
Στην επιστολή του ο κ. Παμπούκης μεταξύ άλλων αναφέρει ότι: «Σε μια κρίσιμη στιγμή για τον τόπο οφείλουμε να μην υπακούμε σε δογματισμούς και προσωπικές στρατηγικές, που δεν εξυπηρετούν τους εθνικούς στόχους. Σήμερα, κύριο ζητούμενο είναι η ανάπτυξη και η ναυτιλία μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη αυτού του στόχου.
Επί δύο μήνες κατέβαλα προσπάθειες να ανασυγκροτήσω ένα εθνικά ωφέλιμο τομέα. Εντούτοις, δεν μπορούσαν να έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα χωρίς την αναγκαία πολιτική συγκρότηση μέσω της επανασύστασης του υπουργείου Ναυτιλίας.
Ενός, δηλαδή, θεσμικού εργαλείου του κράτους», υπογράμμισε και προσέθεσε: «Πρόσφατα διατύπωσα δημοσίως με καθαρότητα και παρρησία την πρόταση για την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας, η οποία υπηρετεί το προφανές.
Τη θέση αυτή, άλλωστε, έχουν υιοθετήσει όλοι οι κοινωνικοί φορείς και πέραν του χώρου της ναυτιλίας.
Θεωρώ αυτονόητη πολιτική υποχρέωση να υπερασπίζεται κανείς και να διατυπώνει θέσεις προς όφελος του εθνικού συμφέροντος. Και προφανώς η πολιτική αδικείται, όταν προσλαμβάνει προσωπικά χαρακτηριστικά».
Καταλήγοντας ανέφερε: «Η συμμετοχή μου στα πολιτικά δρώμενα της χώρας σε αυτήν τη χρονικά ιστορική περίοδο είχε ως αποκλειστικό γνώμονα τη συμβολή μου στην υπέρβαση της εθνικής κρίσης, το οποίο θεωρώ πατριωτικό καθήκον όλων μας.
Ακόμα και όταν δεν συμφωνούσα με όλες τις αποφάσεις οι οποίες ελήφθησαν. Η αμετάκλητη απόφασή μου να παραιτηθώ επιβεβαιώνει πλήρως το χαρακτήρα και την ουσία της εμπλοκής μου στην πολιτική. Αποτελεί πράξη ευθύνης, πράξη ενός ανθρώπου που δεν είχε ποτέ σχέση εξάρτησης με θέσεις ή καρέκλες. Είναι αυτονόητη πράξη αξιοπρέπειας».
Πολιτικές αντιδράσεις
«Οι ενδοκυβερνητικές κόντρες για το πολύπαθο υπουργείο Ναυτιλίας, καλά κρατούν...». Την δήλωση αυτή έκανε ο εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, κ. Γ. Μιχελάκης. «Προχθές, ο κ. Παμπούκης, έλεγε χαρακτηριστικά ότι «δεν υπάρχει ένας» που να μην υποστηρίζει την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας. Έχει άδικο! Υπάρχει ένας! Ο πρωθυπουργός! Που επιμένει στο ίδιο λάθος!», προσέθεσε. «Χθες, στο υπουργικό συμβούλιο αγνόησε τις εκκλήσεις του υπουργού του και διέψευσε τις προσδοκίες της Ελληνικής Ναυτιλίας».
Ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ, Κωστής Αϊβαλιώτης ανέφερε ότι ο κ. Παμπούκης «προτίμησε την αξιοπρέπειά του από την απόπειρα γελοιοποιήσεως που επιχειρούσε το βαθύ ΠΑΣΟΚΠαρέδωσε μαθήματα που ελπίζουμε να ακολουθηθούν και από άλλους».
Υπέρ της επανασύστασης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας τάσσεται και η Δημοκρατική Αριστερά. «Είναι απορίας άξιον γιατί συστήνονται και καταργούνται τα αντίστοιχα υπουργεία. Είναι αναγκαία η δημιουργία ενός αυτόνομου υπουργείου για θέματα ναυτιλίας με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και δυνατότητες», αναφέρει.
Τέλος, η Δημοκρατική Συμμαχία τονίζει: «Για τη ναυτιλία και τον τουρισμό, χρειάζονται αυτόνομα υπουργεία, όπως έχει προτείνει η Δημοκρατική Συμμαχία, γιατί εκεί ασκούνται οι κύριες πολιτικές ανάπτυξης».
Προβληματισμούς προκαλεί η αποχώρηση
Με την τυπική και αναμενόμενη, σε τέτοιες περιπτώσεις, ανακοίνωση του κυβερνητικού εκπροσώπου, ότι «ο πρωθυπουργός Γιώργος Α. Παπανδρέου, έκανε δεκτή την παραίτηση του κ. Χάρη Παμπούκη, αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, και τον ευχαρίστησε για την προσφορά του στο έργο της κυβέρνησης» αντέδρασε η ηγεσία της κυβέρνησης στην απόφαση του κ. Παμπούκη να εγκαταλείψει το κυβερνητικό σκάφος.
«Δεν είναι ευχάριστα τα πράγματα, όταν ένας υπουργός παραιτείται», ήταν το σχόλιο συνεργατών του πρωθυπουργού, που απέφυγαν οποιαδήποτε άλλη παρατήρηση.
Η παραίτηση, χθες, του κ. Παμπούκη, δεν ήταν «κεραυνός εν αιθρία», καθώς ο παραιτηθείς υπουργός- όπως επιμένουν οι πληροφορίες- είχε προϊδεάσει για το είδος και το εύρος της αντίδρασής του, εάν δεν λυνόταν το θέμα με τη λειτουργία του υπουργείου Ναυτιλίας.
Η επανασύσταση του Υπουργείου είχε τεθεί ως προϋπόθεση εκ των ών ουκ άνευ, από τον κ. Παμπούκη, προκειμένου ο τομέας της Ναυτιλίας να μπορεί να αποδώσει όλα τα αναμενόμενα οφέλη στην εθνική οικονομία και τις απόψεις του αυτές τις είχε καταστήσει σαφείς λίγο αφότου ανέλαβε τα καθήκοντά του στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Η διαχείριση από κυβερνητικής πλευράς, κατά τις ίδιες πληροφορίες, ήταν να ανατεθεί σε επιτροπή να μελετήσει το θέμα και να εισηγηθεί αρμοδίως. Η διαπίστωση ότι η επιτροπή κινείται με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς, ανάγκασε τον κ. Παμπούκη να προειδοποιήσει και να απειλήσει, από τις αρχές Αυγούστου, με παραίτηση.
Η τάση αυτή ενισχύθηκε όταν, πάντα κατά τις ίδιες πληροφορίες, στη συνάντηση που έγινε, την περασμένη Δευτέρα με τον πρωθυπουργό, στην οποίαν μετείχαν οι υπουργοί Δημ. Ρέππας, Μιχ. Χρυσοχοΐδης, Χρ. Παπουτσής και η κα Ρεγγίνα Βάρτζελη, δεν υπήρξε το αποτέλεσμα που ανέμενε ο κ. Παμπούκης, ο οποίος τις επόμενες ώρες, δημοσίως από την ΕΡΤ ζήτησε να επανασυσταθεί το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, το οποίο ο κ. Παπανδρέου επιθυμεί «να πολιτικοποιηθεί πλήρως».
Η αντίδραση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Χρήστου Παπουτσή, προχθές στο Υπουργικό Συμβούλιο, οι βολές και οι υπαινιγμοί του κατά του -απόντος- κ. Παμπούκη, λειτούργησαν ως καταλύτης, ώστε ο τελευταίος να αχθεί στην απόφαση να παραιτηθεί. Πολύ περισσότερο, που ο παριστάμενος υπουργός Ανάπτυξης, Μιχ. Χρυσοχοΐδης, απέφυγε να απαντήσει στις βολές που δέχθηκε ο άμεσος συνεργάτης του, Χάρης Παμπούκης.
Πάντως, ο χρόνος υποβολής της παραίτησης προκαλεί ευρύτερους προβληματισμούς και ερωτηματικά, με δεδομένο ότι η συγκυρία για τη χώρα είναι ιδιαιτέρως δύσκολη και ο κ. Χάρης Παμπούκης, ως ένας εκ των στενότερων συνεργατών -ως εξ απορρήτων τον περιγράφει η πολιτική φιλολογία- του κ. Παπανδρέου, είναι σε θέση να γνωρίζει πολλά περισσότερα απ΄όσα η τυπική θέση του στην κυβέρνηση θα επέτρεπε...
Θέματα σε εκκρεμότητα
Οι πολιτικές που βρίσκονται σε εκκρεμότητα και απασχολούν την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα είναι οι εξής:
- Υπουργείο: Η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας αποτελεί καθολικό αίτημα όλων των φορέων της ναυτιλιακής βιομηχανίας, αλλά και γενικότερα των παραγωγικών φορέων.
- Ποντοπόρος: Την ποντοπόρο ναυτιλία απασχολεί ιδιαίτερα η ενίσχυση της ελληνικής παρουσίας στους διεθνείς Οργανισμούς με έμπειρα και εξειδικευμένα στελέχη του Λ.Σ.
- Εκπαίδευση: Ανοικτά είναι και τα ζητήματα της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης και προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
- Νησιά: Στην ακτοπλοΐα η αβεβαιότητα που υπάρχει για την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών της νησιωτικής Ελλάδας στο προσεχές μέλλον με την παράλληλη επίτευξη βιωσιμότητας για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι το πρώτο ζητούμενο.
- Εξωστρέφεια: Η δημιουργία διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου στον Πειραιά και στην ευρύτερη περιφέρεια ώστε να καταστεί εφικτό να πολλαπλασιαστούν τα κέρδη για τη χώρα από τη λειτουργία της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
- Λιμένες: Σε εκκρεμότητα είναι και οι πολιτικές που θα επιλέξει η κυβέρνηση για την εκμετάλλευση της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας. Το δίλημμα που υφίσταται σήμερα είναι να γίνουν παραχωρήσεις λιμενικών υπηρεσιών, πωλήσεις μετοχικών πακέτων ή να εφαρμοστεί μια συνδυαστική εφαρμογή.
- Τουρισμός: Παραμένει σε εκκρεμότητα το σχέδιο νόμου για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα. Το σ.ν. είχε κατατεθεί για διαβούλευση και έχει «παγώσει».
- Homeport: Υπό εξέταση βρίσκεται και η υπόθεση προσέλκυσης της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας στη χώρα μας, ώστε να χρησιμοποιήσει τα ελληνικά λιμάνια για homeport.
- Ασφαλιστικό: Το μέλλον του ασφαλιστικού φορέα των Ελλήνων ναυτικών και το συνταξιοδοτικό τους, αποτελεί μία ακόμα δύσκολη υπόθεση για το χαρτοφυλάκιο της εμπορικής ναυτιλίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου