Τετάρτη 11 Ιουνίου 2014

Α Π Ο Φ Α ΣΗ ΓΙΑ ΕΙΣΠΡΑΚΤΙΚΕΣ

Εισπρακτικές εταιρίες: Ανοίγει ο δρόμος των αποζημιώσεων

Το δρόμο αξίωσης αποζημίωσης για χιλιάδες πολίτες που πέφτουν θύματα ανελέητου κυνηγητού και διασυρμού από εισπρακτικές εταιρίες, οι οποίες με τις  
ευλογίες των τραπεζών χρησιμοποιούν παρανόμως τα προσωπικά τους δεδομένα, ανοίγει πρόσφατη εφετειακή απόφαση που επιδίκασε υπέρ δανειολήπτη 6.000 ευρώ.


Η εν λόγω απόφαση-κόλαφος για τις εισπρακτικές εταιρίες (υπ' αριθμ. 1437/14) αποτελεί θετικό νομολογιακό δεδομένο που παρέχει την ευχέρεια στους δανειολήπτες να διεκδικήσουν αποζημιώσεις λόγω...
ηθικής και υλικής βλάβης από τις παράνομες και καταχρηστικές, ενέργειες των εισπρακτικών εταιριών αλλά και τις αντίστοιχες παραλείψεις των τραπεζών εξαιτίας της μη διαφύλαξης των προσωπικών δεδομένων.

Οι πολίτες μπορούν να στραφούν με αγωγές, τόσο στις τράπεζες όσο και στις εισπρακτικές, για δυο λόγους:

• Για την υλική βλάβη που υπέστησαν εξαιτίας της παραβίασης προσωπικών δεδομένων και της ζημίας που υπέστησαν στον επαγγελματικό τους χώρο από τον διασυρμό τους (π.χ. υποβιβασμός ή απόλυση) ή στον οικογενειακό περίγυρο (π.χ. τηλεφωνήματα σε συζύγους ακόμη και παιδιά).

• Για την ηθική βλάβη που υπέστη η προσωπικότητά τους από τις απαράδεκτες ενέργειες αυτές.

Σύμφωνα με την εφετειακή απόφαση, οι τράπεζες έχουν τη δέσμια υποχρέωση πριν μεταβιβάσουν τα προσωπικά δεδομένα των πελατών τους σε εισπρακτικές να ενημερώνουν το δανειολήπτη τους.

Από την πλευρά τους, οι εισπρακτικές εταιρίες υποχρεούνται μόλις λάβουν τα προσωπικά δεδομένα των δανειοληπτών και πριν αρχίσουν τις οχλήσεις στους κατόχους πιστωτικών καρτών, να τους ενημερώνουν εγγράφως ότι έχουν τα προσωπικά τους στοιχεία. Επίσης έχουν την υποχρέωση να γνωστοποιούν στον δανειολήπτη το όνομα του υπευθύνου της εταιρίας, το σκοπό της χρήσης των προσωπικών τους δεδομένων και ότι θα κάνουν χρήση των δεδομένων αυτών.

Εάν δεν τηρηθούν οι συγκεκριμένοι κανόνες που προστατεύουν τα προσωπικά δεδομένα και προκληθεί ηθική βλάβη στον δανειολήπτη, τότε, σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, μπορεί ο τελευταίος να αξιώσει χρηματική ικανοποίηση, που το κατώτερο πλαφόν είναι 5.863 ευρώ, τονίζεται στη δικαστική απόφαση.

Τους εφέτες τους απασχόλησε περίπτωση δανειολήπτη, ο οποίος λόγω οικονομικής στενότητας καθυστέρησε να πληρώσει 3 δόσεις ύψους 1.865 ευρώ από συνολικό δάνειο 25.000 ευρώ που είχε πάρει από τράπεζα. Υπάλληλος της εισπρακτικής εταιρίας –αφού είχε πληροφορηθεί όλα τα προσωπικά του δεδομένα από την τράπεζα- κάλεσε το δανειολήπτη στο κινητό, αλλά και στο σταθερό τηλέφωνο. Αντ΄ αυτού απάντησε ο γιος του δανειολήπτη από τον οποίο η υπάλληλος της εισπρακτικής – όπως αναφέρει η απόφαση- ζητούσε «χωρίς μάλιστα να τον ενημερώνει για λογαριασμό ποιάς εταιρίας τον καλούσε, να της επιβεβαιώσει τα σχετικά με τη ρύθμιση της επίδικης οφειλής του, προκαλώντας τόσο στον ίδιο όσο και στον πατέρα του μεγάλη ψυχική αναστάτωση, θυμό και οργή από το γεγονός ότι τα απόρρητα κατά το νόμο προσωπικά του δεδομένα είχαν ανακοινωθεί και διαρρεύσει χωρίς καμιά δική του ενημέρωση σε τρίτους».

Έτσι οι «παράνομες και υπαίτιες (από πρόθεση) πράξεις και παραλείψεις της τράπεζας (δια των προστιθέντων οργάνων της) προσέβαλαν την προσωπικότητα του δανειολήπτη και προκάλεσαν σ' αυτόν σημαντική ηθική βλάβη, ενώ τα όργανα της τράπεζας, κατά την επεξεργασία (διαβίβαση, λήψη, καταχώρηση, χρήση) των προσωπικών δεδομένων αυτού, χωρίς την προηγούμενη ενημέρωση του, όφειλαν να γνωρίζουν την πιθανότητα επέλευσης της ηθικής βλάβης».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου