Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2012

ΔΗΜΟΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ


Ι. Δραγούμη 87  – 16561 Γλυφάδα
Τηλ. 2109618581 FAX 2109646824
www.anor.gr       e-mail info@anor.gr
 
                                                                                     

                                                                                                  Γλυφάδα  27/10/12
                                                                                                  Αριθ. Πρωτ. : 1479


ΠΡΟΣ :
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Δ Ε Λ Τ Ι Ο  Τ Υ Π Ο Υ
ΜΕ ΑΛΧΗΜΕΙΕΣ ΚΑΙ ΔΩΡΟ ΣΤΟΝ ΕΠΕΝΔΥΤΗ
ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ
ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΑΙ ΕΠΩΦΕΛΗΣ Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΥΠΟΓΕΙΩΝ ΓΚΑΡΑΖ

Με αλχημείες και δώρο στον επενδυτή το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης, δηλαδή τουλάχιστον 60.000.000€ για τα επόμενα 20 χρόνια που θα ήταν τα καθαρά κέρδη του Δήμου (εκτός των εσόδων από τις κλήσεις) αν την λειτουργούσε ο ίδιος, «προσπαθεί» η Δημοτική Αρχή «να δείξει» βιώσιμη την επένδυση για τα υπόγεια γκαράζ και με ισχνή πλειοψηφία, 13 υπερ 11 κατά, στο 41μελές Δημοτικό Συμβούλιο εξασφάλισε την απόφαση να προχωρήσει κατά τη συνεδρίασή του στις 24/10/12. Είναι η τρίτη φορά που τέθηκε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Την πρώτη, στις 22/2/11, εγκρίθηκε η πρώτη φάση που περιελάμβανε το Master Plan. Την δεύτερη, στις 29/2/12, εγκρίθηκε η εκπόνηση της Β’ φάσης που περιλαμβάνει τις τελικές μελέτες, τα τεύχη δημοπράτησης, το διαγωνισμό και την υπογραφή σύμβασης με τον επενδυτή, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι προμελέτες,  να έχει αποδειχθεί η βιωσιμότητα και να έχει εγκριθεί η χωροθέτηση των γκαράζ. Τώρα, δηλαδή την τρίτη φορά, η Δημοτική Αρχή, ομολογώντας την «προχειρότητα» και τη «βιασύνη» της τα δύο προηγούμενα χρόνια, επανέφερε το θέμα για να επικαιροποιήσει το Master Plan και να επανεγκρίνει την έναρξη της Β’ φάσης.
Τι δείχνει όμως η επικαιροποιημένη νέα πρόταση;                                      
Κόστος – Βιωσιμότητα.
Με βάση το νέο Master Plan, ενώ οι προβλεπόμενες συνολικά θέσεις στάθμευσης σε σχέση με το προηγούμενο μειώνονται κατά 13% (από 1.046 σε 911), το κόστος αυξάνεται κατά 33% αναιτιολόγητα από 16.509.102€ σε 21.979.485€ μαζί με το ΦΠΑ. Και πάλι όμως αυτό το κόστος δεν είναι πραγματικό γιατί ο υπολογισμός στηρίζεται σε παραδοχές εμπειρίας και δεδομένα από άλλες κατασκευές και όχι σε πραγματική ανάλυση με βάση την πραγματικότητα της Γλυφάδας (βραχώδες έδαφος, υπόγεια ύδατα κλπ). Στην πραγματικότητα επομένως το κόστος για την υπόγεια στάθμευση θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από το προϋπολογιζόμενο σε 26.000€/θέση (με ΦΠΑ) και θα ξεπεράσει τις 30.000€/θέση (με ΦΠΑ).
Σύμφωνα με τα παραπάνω και παρ’ ότι από την αρχή στις υπόγειες θέσεις, του κοινόχρηστου χώρου μπροστά στο Δημαρχείο και της πλατείας Νυμφών, προσέθεσαν και τις επίγειες των νησίδων Λαμπράκη για να «ρίξουν» το Μ.Ο. του κόστους ανα θέση, η επένδυση δεν είναι βιώσιμη. Το ομολογεί ο ίδιος ο Σύμβουλος στο Master Plan, σελίδα 52, όταν αναφέρει «Είναι προφανές ότι στη θετική χρηματοοικονομική συμπεριφορά της επένδυσης καθοριστική συμβολή έχει η ενσωμάτωση του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ) στο προτεινόμενο επενδυτικό σχέδιο, με την προϋπόθεση ο σχεδιασμός ΣΕΣ και η τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί να επιτρέπει την ολιγόωρη στάθμευση σ’ αυτά και να διοχετεύει τα οχήματα στους σταθμούς για πολύωρη στάθμευση. Σε αντίθετη περίπτωση η βιωσιμότητα του επενδυτικού εγχειρήματος είναι αμφίβολη».
Με άλλα λόγια, η Ελεγχόμενη Στάθμευση στο κέντρο της πόλης, που η συμφερότερη επιλογή είναι να λειτουργήσει από το Δήμο με σημαντικά ετήσια έσοδα για το ταμείο του (σύμφωνα με την προμελέτη, από 5.718.666€ έως 6.908.944€ μαζί με τις κλήσεις), δίνεται δώρο στον επενδυτή και μάλιστα με υποχρεωτική τιμολογιακή πολιτική που να ευνοεί τα υπόγεια γκαράζ, προκειμένου να γίνει «ελκυστικό» το πακέτο.
Νέες θέσεις στάθμευσης.
Στους χώρους που προτείνεται να κατασκευαστούν τα υπόγεια γκαράζ, μαζί με τις νησίδες Λαμπράκη, σταθμεύουν σήμερα συνολικά 900 αυτοκίνητα, δηλαδή περίπου όσα προβλέπονται στο νέο Master Plan. Άρα δεν κερδίζουμε νέες θέσεις στάθμευσης, εκτός μόνο από το θετικό της απελευθέρωσης του κοινόχρηστου χώρου μπροστά στο Δημαρχείο. Και πάλι όμως, με το δεδομένο αυτό, το όφελος από άποψη στάθμευσης είναι αμελητέο για τόσο μεγάλο κόστος και αν λάβουμε υπόψη μας ότι στο ευρύτερο κέντρο της πόλης (από το Γκολφ έως την Πανδώρας και από την θάλασσα έως την Αγ. Νικολάου) προσφέρονται  4.200 δημόσιες επίγειες θέσεις (σε διαμορφωμένες εσοχές και παρά το κράσπεδο) και 2.800 – 3.000 ιδιωτικές (κατοικίες, ιδιωτικά υπόγεια γκαράζ).
Προαπαιτούμενα – Σύμβαση.
Για να κατασκευαστούν υπόγεια γκαράζ σε κάποιο χώρο πρέπει πρώτα να επιτρέπεται από το νόμο και επιπλέον να έχει εγκριθεί η χωροθέτηση. Στην περίπτωσή μας δεν υπάρχει έγκριση χωροθέτησης, ενώ και η νομιμότητα είναι αμφίβολη, αφού η εγκύκλιος του Γεν. Γραμματέα Δασών αναφέρει ότι κάτω από κοινόχρηστους χώρους, είτε είναι χαρακτηρισμένοι είτε λειτουργούν στην πράξη ως τέτοιοι, δεν επιτρέπεται η κατασκευή υπόγειων γκαράζ. Η εγκύκλιος αυτή στηρίζεται και σε αποφάσεις του ΣτΕ που σε πολλές περιπτώσεις, με βάση αυτό το σκεπτικό, έχει ακυρώσει αποφάσεις κατασκευής υπογείων γκαράζ, όπως στα Πατήσια, τη Λαμία, τις Συκιές Θεσσαλονίκης κ.α. Επομένως, είναι πολύ πιθανό να αρχίσουν οι κατασκευές, να σταματήσουν με προσφυγή στο ΣτΕ και να μείνουν τα εργοτάξια ανοιχτές πληγές για πολλά χρόνια στο κέντρο της πόλης, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία, τη δέσμευση των υπαρχόντων θέσεων στάθμευσης και προπαντός την τεράστια ζημιά για το Δήμο και τους Γλυφαδιώτες.
Πέρα όμως απ’ αυτό, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι καλέστηκαν να ψηφίσουν και να δρομολογήσουν μια τόσο μεγάλη επένδυση με τη μέθοδο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) χωρίς να γνωρίζουν με ποιους όρους θα γίνει η σύμβαση, για πόσα χρόνια και ποιο ακριβώς θα είναι το όφελος του Δήμου. Μάλιστα γίνεται προσπάθεια να παρουσιαστεί το όλο εγχείρημα και ως ευκαιρία να εξασφαλιστούν χρήματα από το πρόγραμμα Jessica της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, όταν πρόκειται για δάνειο μέσω ΣΔΙΤ με χαμηλό επιτόκιο, που σίγουρα ωφελεί τον επενδυτή, ενώ το όποιο όφελος του Δήμου θα εξαρτηθεί από τη σύμβαση. Μια τέτοια επένδυση πάντως, δεν είναι καθόλου δεδομένη, γιατί ούτε καν προέγκριση υπάρχει και όλοι γνωρίζουν ότι η συγκεκριμένη τράπεζα την περίοδο αυτή δεν διοχετεύει κεφάλαια στην Ελλάδα για να μην εκτεθεί στην τοξικότητα της Ελληνικής Οικονομίας και υποβαθμιστεί από τους γνωστούς οίκους.
Η σύγχρονη λύση.
Οι σύγχρονες επιστημονικές αντιλήψεις για τα κέντρα των πόλεων, που εφαρμόζεται σε πολλές πόλεις της Ευρώπης και του κόσμου, συγκλίνουν στην αποτροπή της συγκέντρωσης των ΙΧ αυτοκινήτων, στην ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς και προπαντός αυτών της σταθερής τροχιάς, στις εκτεταμένες πεζοδρομήσεις και στην αποκέντρωση υπηρεσιών και άλλων χρήσεων. Αυτό επιτυγχάνεται με κανόνες στα πλαίσια των Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων, με διευκολύνσεις της κινητικότητας και άλλες ρυθμίσεις.
Προς αυτή την κατεύθυνση ο Δήμος, ενόψει και της τροποποίησης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, πρέπει να λάβει ανάλογα μέτρα που να αποτρέπουν την συνεχή κατασκευή εμπορικών κέντρων και Super Market στο κέντρο, να διεκδικήσει επέκταση του ΜΕΤΡΟ, αρχικά μέχρι τη Γλυφάδα και στη συνέχεια μέχρι το αεροδρόμιο, καθώς και την οργάνωση του δικτύου των λεωφορείων σε συνδυασμό με το ΜΕΤΡΟ και συμπληρωματικά με το ΤΡΑΜ. Επίσης να λειτουργήσει δημοτική συγκοινωνία για σύνδεση των συνοικιών με το κέντρο, να κατασκευάσει και να λειτουργήσει δίκτυο ποδηλατοδρόμων, να εξασφαλίσει την προσβασιμότητα των πεζοδρομίων απο όλους και φυσικά να εφαρμόσει ο ίδιος το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης. Αν αυτά τα μέτρα ληφθούν και δεν αποδώσουν μέσα στα επόμενα 5-6 χρόνια, τότε επανεξετάζουμε και την αναγκαιότητα των υπογείων γκαράζ, αλλά με επιλογή που να διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον και το Δήμο.
Απ’ όσα παραθέσαμε πιο πάνω φαίνεται καθαρά ότι η επιμονή της Δημοτικής Αρχής στην κατασκευή των υπογείων γκαράζ δεν υπηρετεί τις ανάγκες της πόλης και τα συμφέροντα των πολιτών, αλλά τα συμφέροντα των επενδυτών, με την παραχώρηση - δέσμευση δημόσιου χώρου, το τεράστιο κόστος κατασκευής και το δώρο της Ελεγχόμενης Στάθμευσης. Χρέος δικό μας και όλων των δυνάμεων που αντιτίθενται είναι να παλέψουμε για την ακύρωση αυτής της επιλογής.

Με εκτίμηση
ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟΥ ΤΥΠΟΥ
ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΛΥΦΑΔΑΣ
«ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου