Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2015

ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ

Όχι συγνώμες. Εισαγγελέας! - [Να πώς κατασκευάζουν δημοσκοπήσεις – Υπάρχει εισαγγελέας;]

Σχετικό: Η ΑΠΑΤΗ της κάλπης…
Σχόλιο: Το ντέρμπι των δημοσκοπήσεων έδωσε ώθηση στον ΣΥΡΙΖΑ. 

Ήταν η ταύτιση των προεκλογικών κατευθύνσεων που προδίδει το εγχείρημα. 

Ο Τσίπρας επέλεξε να προωθήσει πόλωση παλιό - νέο για να βοηθήσει την συσπείρωση του ΣΥΡΙΖΑ.

Οι δημοκοπικές έδιναν ισοπαλίες για να βοηθήσουν στην πόλωση.

Η πόλωση λειτούργησε για αυτό και έπιασαν δύο κόμματα μεγάλα ποσοστά.
Του Κώστα Βαξεβάνη
 Εφτά ποσοστιαίες μονάδες διαφορά δεν συνιστούν ντέρμπι. Δεν είναι μικρή διαφορά, αδιόρατη, μη υπολογίσιμη ή μη ανιχνεύσιμη. Εντοπίζεται ακόμη και στις κουβέντες στα καφενεία. Ω του θαύματος όμως οι εταιρείες δημοσκόπησης (με εξαίρεση την Prorata με την οποία συνεργαστήκαμε) δεν βρήκαν σε όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου καμιά υπολογίσιμη διαφορά.

Συστηματικά από το 2012, που ο ΣΥΡΙΖΑ έγινε υπολογίσιμη δύναμη και δύναμη εξουσίας, οι εταιρείες δημοσκόπησης όλο κάνουν λάθος. Δεν βρίσκουν διαφορές, πολλές φορές βλέπουν την πραγματικότητα στατιστικά αντεστραμένη, αλλά ταυτόχρονα δεν ανακοινώνουν πως ήρθε η ώρα να κλείσουν γιατί οι καφετζούδες τα καταφέρνουν καλύτερα από αυτές.

Το επιχείρημα κάθε φορά είναι πως η δημσοκόπηση που έκαναν «ήταν μια φωτογραφία της στιγμής», πως «έτσι ήταν τα πράγματα αλλά την τελευταία στιγμή άλλαξαν», ή πως τα λάθη τους ήταν μέσα στα στατιστικά όρια.


Το 2012 «έβλεπαν» το ΣΥΡΙΖΑ κόμμα του 4% ενώ ήταν στο 17%, στις επόμενες εκλογές έβλεπαν το ΠΑΣΟΚ να θριαμβεύει με το ΣΥΡΙΖΑ και πάλι να είναι ο πολιτικά χαμένος. Τον Ιανουάριο πάλι είδαν ντέρμπι ενώ η διαφορά ήταν 8 μονάδες. Στο δημοψήφισμα το ΝΑΙ θριάμβευσε στις ...
δημοσκοπήσεις αλλά δυστυχώς βγήκε το πραγματικό αποτέλεσμα. Σε αυτές τις εκλογές οι δημοσκόποι έβλεπαν ισοπαλία ή και προβάδισμα της ΝΔ. Ακόμη και στα exit polls έβλεπαν αλληλοκαλυπτόμενα ποσοστά και καθόλου ξεκάθαρη νίκη ΣΥΡΙΖΑ για να καλύψουν με το «μπέρδεμα έως και της τελευταίας στιγμής» τις προβλέψεις τους.

Σε όλες αυτές τις δημοσκοπήσεις, το κόμμα του Πάνου Καμμένου εμφανίζεται ισοπεδωμένο, εκτός Βουλής, χωρίς καμία τύχη. Σε όλες τις δημοσκοπήσεις η πραγματικότητα τους διαψεύδει.

Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με δύο ενδεχόμενα. Ή δεν έχουν τα εργαλεία, την τεχνογνωσία και τις ικανότητες να κάνουν δημοσκοπήσεις, ή λειτουργούν με δόλο. Σε κάθε περίπτωση, χειραγωγούν την κοινή γνώμη, δημιουργούν μέσω της φήμης που κατασκευάζουν στατιστικά αποτέλεσμα. Πρέπει δηλαδή να τους αφαιρεθεί η άδεια.

Δεν ανήκω στην κατηγορία αυτών που πιστεύουν πως κάποιος, πιθανόν το δείγμα, εξαπατά τους δημοσκόπους. Το ίδιο πιστεύω και για όλες τις εταιρείες που κάνουν μετρήσης τηλεθέασης και ακροαματικότητας. Θεωρώ πως αποτελούν ένα σύστημα που αλληλοτροφοδοτείται με κατασκευασμένες πραγματικότητες της οποίες χρησιμοποιεί στη συνέχεια ως επιβεβαίωση. Αφού για παράδειγμα όλοι βγάζουν το ίδιο (ψέμα) άρα οφείλεις να πιστέψεις πως είναι η αλήθεια. Σε όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, απολογούμασταν για τη δημοσκόπηση της Prorata η οποία ήταν η μοναδική που επιβεβαιώθηκε επειδή όλοι οι άλλοι έβγαζαν ψευδώς το ίδιο.

Αν αμφιβάλλετε πως οι δημοσκοπήσεις λειτουργούν πάνω σε σκοπιμότητες που θέλουν να εξυπηρετήσουν, παρατηρείστε τι έβγαζαν σε αυτή την προεκλογική μάχη. Δεν έβλεπαν μόνο ντέρμπι ή προβάδισμα της ΝΔ, αλλά έβλεπαν και λάθος όλους τους παράγοντες που σχετίζονταν με το ΣΥΡΙΖΑ. Έτσι έβλεπαν τους ΑΝΕΛ εκτός Βουλής (άρα και πιθανό μετεκλογικό κλίμα αστάθειας), τη ΛΑΕ του Λαφαζάνη σε ποσοστά έως και 8%, το ΠΟΤΑΜΙ επίσης να μένει σταθερό και άρα να λειτουργεί ως καθοριστικός παράγοντας. Ό,τι σχετιζόταν με την αστάθεια του ΣΥΡΙΖΑ και την επικινδυνότητα, ήταν διαμορφωμένο έτσι ώστε να είναι εμφανές.

Στις 3 Ιουλίου, πριν το δημοψήφισμα, το koutipandoras.gr είχε αποκαλύψει το σημείωμα της επικοινωνιακής ομάδας της ΝΔ, το οποίο απροκάλυπτα περιέγραφε πως μέρος της επικοινωνιακής τακτικής του κόμματος θα ήταν να εμφανίζουν σταδιακά τις δημοσκοπήσεις ότι ευνοούν το ΝΑΙ. Δηλαδή παραδέχονταν πως είχαν τη δυνατότητα να πειράζουν τις δημοσκοπήσεις (μπορείτε να δείτε εδώ την αποκάλυψη που δεν διαψεύστηκε από τη ΝΔ).

Τα πράγματα μάλλον είναι ξεκάθαρα. Ένα σύστημα εταιρειών που ανδρώθηκε μαζί με το πολιτικό σύστημα και αλληλοδιαπλέκεται μαζί του, χρησιμοποιεί τα επιστημονικά δεδομένα ή τα παραβλέπει προκειμένου να εξυπηρετεί συγκεκριμένες επιλογές. Ως σήμερα επιβιώνει γιατί οι εξαιρέσεις είναι ελάχιστες ώστε να απειληθούν και έτσι εμφανίζουν πως έτσι ήταν τα πράγματα όπως τα κατέγραψαν. Δηλαδή το ψέμα τους έχει την ισχύ αλήθειας επειδή έχει καθολικότητα. Ο δεύτερος λόγος που επιβιώνουν είναι γιατί δεν υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί. Οι δημοσκοπικές εταιρείες χωρίς να το θέλουν έπαιξαν το ρόλο που έπαιξαν τα ΜΜΕ πριν το δημοψήφισμα. Εκνεύρισαν τον κόσμο και ίσως να καθόρισαν το αποτέλεσμα με αντίστροφο τρόπο απ ό,τι επιχείρησαν.

Οι δημοσκοπικές εταιρείες είναι πλέον ένα κομμάτι της παθογενούς και διαπλεκόμενης πραγματικότητας. Πρέπει να εξαφανιστούν μαζί με τη διαπλοκή. Η κυβέρνηση οφείλει να πάρει πρωτοβουλίες για να απελευθερώσει τις δημοκρατικές λειτουργίες από αυτή τη μάστιγα της χειραγώγησης. Δεν χρειάζεται συγνώμη από τη μεριά τους. Χρειάζεται απλώς εισαγγελέας.

Σχετικό: Να πώς κατασκευάζουν δημοσκοπήσεις
 – Υπάρχει εισαγγελέας;

Σοβαρό θέμα έχει προκύψει σχετικά με την αξιοπιστία των εταιριών δημοσκοπήσεων που σε κάθε προεκλογική περίοδο παίζουν …
σημαντικό ρόλο στη δημιουργία κλίματος και ρεύματος υπέρ του ενός ή του άλλου κόμματος αλλά σπάνια καταφέρνουν να προσεγγίσουν την αλήθεια. Έγκυρες πληροφορίες του koutipandoras.gr θέλουν εταιρίες να κατασκευάζουν αποτελέσματα δημοσκοπήσεων εν όψει των εκλογών της 20ης Σεπτέμβρη, παραποιώντας συγκεκριμένα στοιχεία. 
(δημοσιεύτηκε 16 Σεπτεμβρίου 2015)
Το koutipandoras.gr είναι σε θέση να γνωρίζει πως εταιρίες, κάποιες από τις οποίες δεν είναι μάλιστα εγκεκριμένες από το ΣΕΔΕΑ (Σύλλογος Εταιριών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς), κατασκευάζουν αποτελέσματα δημοσκοπήσεων εν όψει των εκλογών της 20ης Σεπτέμβρη παρουσιάζοντας άλλοτε ισοπαλία ανάμεσα στα κόμματα κι άλλοτε προβάδισμα του ενός ή του άλλου.
Πώς γίνεται το μαγείρεμα
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, τα κατασκευασμένα αποτελέσματα δεν προκύπτουν μέσα από αλλοίωση των πρωτογενών ευρημάτων αλλά παραποιώντας ποιοτικά στοιχεία από τη δεξαμενή των αναποφάσιστων. Εξηγούμαστε:
Το να γίνει παρέμβαση στην καταγραφή των απαντήσεων που δίνουν οι πολίτες κατά τις τηλεφωνικές συνεντεύξεις θεωρείται παρακινδυνευμένο από τις εν λόγω εταιρίες, αφού σε περίπτωση έρευνας είναι σχετικά εύκολη η διασταύρωση των απαντήσεων. Έτσι καταφεύγουν σε λαθροχειρία κατά τη διαδικασία υπολογισμού της εκτίμησης ψήφου επί των εγκύρων η οποία βασίζεται στο τί είχαν ψηφίσει στο παρελθόν όσοι τώρα δηλώνουν αναποφάσιστοι.
Για παράδειγμα, αν από τη δεξαμενή των αναποφάσιστων ένα 30% είχε ψηφίσει ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του Ιανουαρίου, ένα 20% Νέα Δημοκρατία κι ένα 50% Ποτάμι, οι εν λόγω εταιρίες αλλάζουν αυτά τα ποσοστά για να «δώσουν» στην εκτίμηση ψήφου επί των έγκυρων το επιθυμητό επιπλέον ποσοστό.
Το εσωτερικό σημείωμα της Νέας Δημοκρατίας που είχε επιβεβαιώσει το μαγείρεμα
Ήταν η Παρασκευή της εβδομάδας πριν το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου, τότε που οι εταιρίες δημοσκοπήσεων εμφάνιζαν επικράτηση του ΝΑΙ, όταν το koutipandoras.gr δημοσίευσε εσωτερικό έγγραφο της Νέας Δημοκρατίας στο οποίο γινόταν σαφής παραδοχή πως τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων μπορούν να παραποιηθούν.
Ιδού το απόσπασμα του σημειώματος που αποδεικνύει πως «στήνουν» δημοσκοπήσεις:
Γι’ αυτό, στο βαθμό που είναι δυνατό, θα πρέπει η δημοσκοπική/κοινωνική δυναμική υπέρ του ΝΑΙ να αποτυπωθεί κλιμακούμενη από τις εταιρείες μετρήσεων, να φανεί δηλαδή ότι υπάρχει μία δυναμική – ρεύμα υπέρ του ΝΑΙ, η οποία είναι σταθερή. Όχι όμως με ομοειδή ποσοστά, γιατί ο κόσμος παραμένει καχύποπτος απέναντι στους δημοσκόπους. Τους θεωρεί κομμάτι του συστήματος. 
Από την άλλη, την Παρασκευή 3/7, που είναι και η τελευταία μέρα που επιτρέπεται βάσει νόμου να δημοσιευθούν μετρήσεις, θα πρέπει να αποτυπώνεται μία καθολική υπεροχή του ΝΑΙ, που δεν θα χωρεί αμφισβήτηση, χωρίς όμως να δημιουργεί και επανάπαυση. Μία διαφορά που θα κυμαίνεται από 5 έως 10 μονάδες ανάλογα με την εταιρεία. Σημειώνουμε ότι σε ανάλογα δημοψηφίσματα στο εξωτερικό το ΝΑΙ συνήθως υποαντιπροσωπεύεται.
Υπάρχει εισαγγελέας;
Παρά τις διαδοχικές δημοσιεύσεις δημοσκοπήσεων που όχι απλά είχαν αποτύχει να προβλέψουν το αποτέλεσμα των αναμετρήσεων αλλά σε βαθμό τέτοιο που δημιουργεί σοβαρές υποψίες για την επιστημονικότητα των μεθόδων τους, ουδέποτε έχει παρέμβει η Δικαιοσύνη. Σε κάθε περίπτωση αποτυχίας, οι εταιρίες επαναφέρουν τη δικαιολογία πως οι δημοσκοπήσεις είναι «φωτογραφίες της στιγμής» κι όχι προβλέψεις αποτελεσμάτων, αλλά πώς γίνεται η φωτογραφία της μίας ημέρας να είναι τόσο διαφορετική από αυτή της μεθεπόμενης;
Στην απόλυτα διαμεσολαβημένη δημοκρατία στην οποία ζούμε όπου οι δημοσκοπήσεις αναμφίβολα παίζουν ρόλο στη δημιουργία πολιτικού κλίματος, ειδικά τις τελευταίες ημέρες κάθε προεκλογικής περιόδου, δε θα έπρεπε οι εταιρίες να κάνουν τη δουλειά τους με υπευθυνότητα απέναντι στο κοινωνικό σύνολο και τη Δημοκρατία; Κι αν δεν το κάνουν, δεν οφείλει η Δικαιοσύνη να παρέμβει;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου