Η Σ. Σακοράφα για τη ΔΕΗ...
Προς
ΔΕΗ Α.Ε.
Διευθύνοντα Σύμβουλο
Κύριο Αρθούρο Ζερβό
Κοινοποίηση:
Πρόεδρο Ρ.Α.Ε.
Κύριο Νικόλαο Βασιλάκο
ΔΕΗ Α.Ε.
Διευθύνοντα Σύμβουλο
Κύριο Αρθούρο Ζερβό
Κοινοποίηση:
Πρόεδρο Ρ.Α.Ε.
Κύριο Νικόλαο Βασιλάκο
Κύριε Διευθύνοντα Σύμβουλε,
Από το 2008 βρίσκεται σε εξέλιξη μια άνευ προηγουμένου οικονομική κρίση. Τούτη η κρίση στην πατρίδα μας, κυρίως τον τελευταίο χρόνο, έχει προσλάβει διαστάσεις ανθρωπιστικής κρίσης, όπως πολύ καλά εκ της θέσεώς σας γνωρίζετε. Η αδυναμία σίτισης, πολλές φορές στέγασης, πρόσβασης στην υγεία και σε...
απολύτως απαραίτητες ιατρικές θεραπείες, είναι φαινόμενα άκρως ενδεικτικά της ανθρωπιστικής κρίσης που βιώνει μεγάλο μέρος του λαού μας.
Την τραγική αυτή κατάσταση έρχεται να επιδεινώσει, ο φόρος επί των ακινήτων, το κοινώς λεγόμενο χαράτσι, το οποίο εισπράττεται μέσω των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος. Δε θα ήθελα όμως στην παρούσα επιστολή να υπεισέλθω σε ζητήματα τήρησης της νομιμότητας, σε ζητήματα τήρησης της συνταγματικής αρχής της αναλογικότητας. Ούτε ακόμα για το αν τελικά καταβάλλεται από όλους τους υπόχρεους, σύμφωνα με αυτά που προβλέπει ο νόμος.
Αναφέρομαι όμως και καταρχήν στην πολιτική γύρω από την ηλεκτρική ενέργεια στην πατρίδα μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και η Ανεξάρτητη Αρχή Ενέργειας έχει επισημάνει ότι: “Είναι γνωστό ότι η ηλεκτρική ενέργεια στην Ελλάδα αποτελεί μοναδική, παγκοσμίως, περίπτωση καταναλωτικού προϊόντος, στο οποίο επιβλήθηκαν (ή αυξήθηκαν δραστικά) μέσα στα τελευταία δύο χρόνια τρεις (3) διαφορετικοί ειδικοί φόροι κατανάλωσης: δύο στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη στην ηλεκτροπαραγωγή (ΕΦΚ στο φυσικό αέριο, ΕΦΚ στο πετρέλαιο που χρησιμοποιείται στους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ στα νησιά), και ένας στο τελικό προϊόν (ΕΦΚ στο ηλεκτρικό ρεύμα). Η εξαντλητική αυτή φορολόγηση του κοινωνικού αγαθού της ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και η ενσωμάτωση στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος, για καθαρά εισπρακτικούς λόγους, χρεώσεων που είναι τελείως άσχετες με την ηλεκτρική ενέργεια (δημοτικοί φόροι και τέλη, τέλος ΕΡΤ, ΕΕΤΗΔΕ, ΔΕΤΕ, κ.α.), είχε και έχει τις δυσμενείς εκείνες επιπτώσεις που πολύ καλά γνωρίζουν οι Έλληνες καταναλωτές. Πέραν των προφανών επιπτώσεων στο εισόδημα των καταναλωτών, πέραν του γεγονότος ότι η επιβολή όλων αυτών των φόρων και τελών υπέρ τρίτων έχει δημιουργήσει πολλαπλά εμπόδια στον εξορθολογισμό των χρεώσεων για την ηλεκτρική ενέργεια, καθώς και στην ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού στην ενεργειακή αγορά”. Η συγκεκριμένη πολιτική επιπλέον έχει προκαλέσει ΠΟΛΛΑΠΛΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ, ΜΕ ΤΡΑΓΙΚΟΤΕΡΗ ΟΤΙ ΕΚΘΕΤΕΙ ΣΕ ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΟΥΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΣΥΜΠΟΛΙΤΩΝ ΜΑΣ.
Υπογραμμίζω με πλήρη συνείδηση και ευθύνη των όσων γράφω και δημοσιοποιώ, επικαλούμενη τόσο την προσωπική μου γνώση, όσο και δημοσιογραφικά ρεπορτάζ, ότι η διακοπή ρεύματος στα νοικοκυριά τα οποία αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στην πληρωμή του λογαριασμού της ΔΕΗ, συνιστά κίνδυνο για τη ζωή αυτών των συμπολιτών μας.
Μέγιστο κίνδυνο, εάν συνυπολογίσουμε ότι αυτοί οι συμπολίτες μας, μπορεί να είναι είτε μεγάλης ηλικίας ( συνταξιούχοι ), είτε μικρά παιδιά ή ακόμη και βρέφη.
Κύριε Διευθύνοντα Σύμβουλε,
-Βασιζόμενη στο Άρθρο 2 του Συντάγματος που ορίζει ότι : " O σεβασμός και η προστασία της αξίας του ανθρώπου αποτελούν την πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας"
-Επικαλούμενη το δοκίμιο της Unesco, το οποίο ασχολείται αποκλειστικά με το αν και υπό ποιες συνθήκες σοβαρής φτώχειας παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και το αίσθημα της ηθικής και σύμφωνα με το οποίο η ηλεκτρική ενέργεια συγκαταλέγεται μέσα στα αναγκαία αγαθά μαζί με την τροφή, το νερό και τη στέγη :
"Περίπου 799 εκατομμύρια άνθρωποι υποσιτίζονται, 1.000 εκατομμύρια άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση σε πόσιμο νερό, 2.400 εκατομμύρια άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση σε βασικές εγκαταστάσεις υγιεινής και 876 εκατομμύρια ενήλικες είναι αναλφάβητοι. Περισσότεροι από 880 εκατομμύρια άνθρωποι δεν έχουν πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες υγείας. Περίπου 1.000 εκατομμύρια δεν έχουν επαρκή στέγη και 2.000 εκατ. καθόλου ηλεκτρική ενέργεια.
Μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, έχει αναγνωριστεί ευρέως ότι υπάρχουν επίσης και ηθικά δικαιώματα του ανθρώπου, η ισχύς των οποίων είναι ανεξάρτητη από οποιοδήποτε κυβερνητικό φορέα. Σ' αυτή την περίπτωσή, πραγματικά, η εξάρτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και νόμων υπάρχει πιθανότητα να πραγματοποιηθεί με άλλο τρόπο: Μόνο εάν οι οποιοιδήποτε κυβερνητικοί φορείς σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα έχουν την νομιμότητα, την ικανότητα, αλλά και το ηθικό κύρος να επιβάλουν τους νόμους και τις διαταγές τους".
Δυστυχώς αναγκάζομαι να αναφερθώ και σε ένα επιπλέον απόσπασμα της Unesco, το οποίο συντάχθηκε προκειμένου να συμπεριλάβει λαούς τριτοκοσμικών δικτατοριών, αλλά επίσης με πλήρη συνείδηση και ευθύνη θα το επικαλεστώ, αφού όπως θα διαπιστώσετε κι εσείς, η περιγραφή των αποτελεσμάτων συγκεκριμένων πολιτικών, δεν απέχει από τα αποτελέσματα της πολιτικής που ασκεί η παρούσα κυβέρνηση : "Μπορούμε σίγουρα να σκεφτούμε του πραγματικές περιπτώσεις στον κόσμο όπου σοβαρή φτώχεια προκαλείται από την παραβίαση ηθικών νόμων ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σκεφτείτε ένα βίαιο μονάρχη ή δικτάτορα ο οποίος, προκειμένου να βελτιωθούν τα οικονομικά της χώρας, εκδίδει διάταγμα με το οποίο απαιτεί οι αγρότες να παραδώσουν την μισή παραγωγή τους για εξαγωγή. Όπως και ο ίδιος θα μπορούσε εύκολα να προβλέψει, πολλοί θα πεθάνουν από την πείνα, ως συνέπεια της μειωμένης προσφοράς τροφίμων και της αύξησης των τιμών των τροφίμων. Είναι απόλυτα λογικό να πούμε ότι η συμπεριφορά του παραβιάζει ένα αυστηρό ηθικό κανόνα απέναντι σε αυτούς τους ανθρώπους. Αντίστοιχα μπορούμε να καθορίσουμε τότε το ανθρώπινο δικαίωμα στις βασικές ανάγκες: ως ένα δικαίωμα που δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με τρόπους που υπάρχει πιθανότατα να στερήσει αγαθά απαραίτητα για την επιβίωση. Έτσι, καθορίζεται, ότι το δικαίωμα αυτό θεωρείται υπερκείμενο από οποιοδήποτε άλλο".
- Στηριζόμενη στο Ευρωπαϊκό Νομοθετικό πλαίσιο, για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού, ( Nόμος 4001/2011, Άρθρο 52 ) περί της προστασίας των ευάλωτων πολιτών που προβλέπει :
“ 1. Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου και της Προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και Φυσικού Αερίου, στους Ευάλωτους Πελάτες εντάσσονται οι κάτωθι κατηγορίες πελατών:
(α) Οι οικονομικά ασθενείς Οικιακοί Πελάτες που πλήττονται από την Ενεργειακή Πενία.
(β) Οι Πελάτες που, οι ίδιοι ή οι σύζυγοι αυτών ή πρόσωπα των οποίων αυτοί έχουν την επιμέλεια σύμφωνα με το νόμο και συνοικούν με αυτούς, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη συνεχή και αδιάλειπτο παροχή ενέργειας. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται οι Πελάτες που χρήζουν μηχανικής υποστήριξης και ιδίως άτομα
που χρειάζονται συνεχή προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας για τη λειτουργία συσκευών υποστήριξης ή παρακολούθησης ζωτικών λειτουργιών, ενδεικτικά, συσκευές μηχανικής υποστήριξης αναπνευστικής ή καρδιακής λειτουργίας, συσκευές αιμοκάθαρσης και κάθε παρόμοιας φύσης συσκευή.
(γ) Ηλικιωμένοι πελάτες που έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό (70ό) έτος της ηλικίας τους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν συνοικούν με άλλο πρόσωπο το οποίο δεν έχει συμπληρώσει το ως άνω όριο ηλικίας.
(δ) Πελάτες με σοβαρά προβλήματα υγείας, ιδίως άτομα με σοβαρή σωματική ή ψυχική αναπηρία, με νοητική αναπηρία, σοβαρά οπτικοακουστικά ή κινησιακά προβλήματα, ή με πολλαπλές αναπηρίες ή με χρόνια πάθηση και οι οποίοι εκ του λόγου τούτου δεν δύνανται να διαχειριστούν και διαπραγματευτούν τη συμβατική τους σχέση με τον Προμηθευτή.
(ε) Οι Πελάτες σε απομακρυσμένες περιοχές και ιδιαίτερα στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά που δικαιούνται ίδιες υπηρεσίες τόσο ως προς τις τιμές όσο και ως προς την ποιότητα, την ασφάλεια του εφοδιασμού και τη διαφάνεια των συμβατικών όρων και προϋποθέσεων με τους άλλους Πελάτες.
2. Ανάλογα με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η κάθε κατηγορία, δύναται να λαμβάνονται πρόσθετα μέτρα για την προστασία τους, ιδίως η παροχή μειωμένων τιμολογίων, ή έκπτωση επί των δημοσιευμένων τιμολογίων κάθε Προμηθευτή, η εγκατάσταση μετρητών με δυνατότητα προπληρωμής, οι ευνοϊκότεροι όροι πληρωμής των λογαριασμών, οι εναλλακτικοί τρόποι πρόσβασης σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης και πληρωμής λογαριασμών, η απαγόρευση διακοπής σύνδεσης τέτοιων καταναλωτών σε κρίσιμες περιόδους.
3. Τα κριτήρια, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία ένταξης ενός πελάτη σε κατηγορία Ευάλωτων Πελατών καθορίζονται με αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Με εξαίρεση μέτρων που σχετίζονται με τιμολόγια Προμήθειας και με εκπτώσεις, τα τιμολόγια Προμήθειας, τα μέτρα προστασίας για κάθε κατηγορία Ευάλωτων Καταναλωτών τόσο κατά το προσυμβατικό, όσο και κατά το συμβατικό ή στάδιο λύσης και καταγγελίας της Σύμβασης με τον Προμηθευτή, καθορίζονται με σχετικές διατάξεις στους αντίστοιχους Κώδικες Προμήθειας. Η ΡΑΕ ελέγχει και παρακολουθεί την τήρηση των υποχρεώσεων που προβλέπονται για τους Ευάλωτους Πελάτες και δύναται να επιβάλει τις κυρώσεις του άρθρου 36, σε περίπτωση παράβασης των υποχρεώσεων αυτών”.
- Συνεκτιμώντας ότι ακόμα και στη μητρόπολη του καπιταλισμού, στις ΗΠΑ, όπου οι εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας είναι ιδιωτικές, έχει προβλεφθεί αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο για την προστασία των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, μερικές διατάξεις από τις οποίες σας παραθέτω:
“Είναι η δημόσια τάξη του κράτους αυτού ότι κανένα πρόσωπο δεν πρέπει να στερείται βασικών υπηρεσιών κοινής ωφέλειας κατά τους χειμερινούς μήνες, λόγω της οικονομικής αδυναμίας να πληρώσει”.
“Υπάρχει δυνατότητα επιμερισμού των ποσών των χειμερινών λογαριασμών εταιρειών κοινής ωφέλειας μέσα σε ολόκληρο το έτος”.
“Δεν πραγματοποιούνται διακοπές ρεύματος το χειμώνα (Μεταξύ 15 Νοεμβρίου και 15 Απριλίου)”.
“Δεν πραγματοποιούνται διακοπές ρεύματος σε αργίες, ή μία ημέρα πριν από αργία, ή το διάστημα δύο εβδομάδων που περιλαμβάνει τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά”.
“Ειδική Προστασία για άτομα με ειδικές ανάγκες. Η εταιρεία κοινής ωφέλειας πρέπει να καλέσει ή, αν δεν μπορεί να κινηθεί ο καταναλωτής, να κάνει μια προσωπική επίσκεψη στο σπίτι 72 ώρες πριν από την προγραμματισμένη διακοπή για να επιχειρήσει να εκπονήσει ένα σχέδιο πληρωμής. Εάν το σχέδιο δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, η εταιρία πρέπει να ενημερώσει το Τμήμα Κοινωνικών Υπηρεσιών και να συνεχίσει την ηλεκτροδότηση”.
Είναι αδιαμφισβήτητο το συμπέρασμα ότι το δικαίωμα της πρόσβασης στο αγαθό της ηλεκτρικής ενέργειας θεωρείται παγκοσμίως, και είναι, υπερκείμενο από οποιοδήποτε άλλο, επειδή κυρίως η προστασία του αγαθού της ανθρώπινης ζωής ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΑ ΤΟ ΥΠΕΡΚΕΙΜΕΝΟ ΑΓΑΘΟ ΕΝΑΝΤΙ ΟΠΟΙΑΣΔΗΠΟΤΕ ΛΗΣΤΡΙΚΗΣ ΕΠΙΔΡΟΜΗΣ.
Σε τούτη λοιπόν τη συγκυρία ΕΙΜΑΣΤΕ όλοι υπεύθυνοι, συνυπεύθυνοι, για ό,τι συντελείται και για ό,τι πρόκειται να συντελεσθεί.
Από τη μεριά μου ως βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ με την παρούσα πράττω – δεν το εξαντλώ φυσικά- το πολιτικό και ανθρωπιστικό μου καθήκον.
Από τη μεριά του ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ και πριν και τώρα ως αξιωματική αντιπολίτευση, έπραττε, πράττει και θα πράξει το πολιτικό χρέος που πηγάζει από τις πολιτικές μας αξίες.
Από την πλευρά σας κύριε Διευθύνοντα Σύμβουλε, ενώ
Δεν φέρατε καμία αντίρρηση στην επιβολή μέσα στα τελευταία δύο χρόνια τριών διαφορετικών ειδικών φόρων κατανάλωσης,
Δεν φέρατε καμία αντίρρηση στην καταβολή του ΕΕΤΗΔΕ μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ το οποίο επιβάρυνε τους πελάτες σας, αλλά και τα χρέη της επιχείρησης της οποίας έχετε την ευθύνη,
Σε καμία περίπτωση δεν προσπαθήσατε καν να προστατεύσετε τους πελάτες της επιχείρησης στην οποία είστε Διευθύνων Σύμβουλος,
Δεν τονίσατε την σημαντική παράμετρο ότι η συγκεκριμένη βιομηχανία δεν παράγει ένα οποιοδήποτε προϊόν, αλλά ένα αναγκαίο κοινωνικό αγαθό,
Δεν καταθέσατε καμία πρόταση ώστε να ανακουφίσετε ουσιαστικά τους αναξιοπαθούντες συμπολίτες μας,
Δεν κάνατε καμία προσπάθεια να εφαρμόσετε αυτά που προβλέπει ο Nόμος 4001/2011, (Άρθρο 52 ) περί της προστασίας των ευάλωτων πολιτών,
Δεν έχετε καν αναφέρει πόσα νοικοκυριά ζουν χωρίς ρεύμα εξαιτίας της οικονομικής τους ανέχειας,
παρουσιαστήκατε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής με μία και μοναδική πρόταση: Αύξηση των τιμολογίων του ηλεκτρικού ρεύματος των νοικοκυριών και μάλιστα με την μεγαλύτερη επιβάρυνση στις χαμηλότερες καταναλώσεις.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, θέλω να τονίσω πως όταν μιλάμε για ανθρώπινες ζωές η ευθύνη καθενός μας, από όποια θέση και αν κατέχει, δεν περιορίζεται μόνο στην πολιτική και ηθική ευθύνη.
Σας καλώ λοιπόν να εφαρμόσετε άμεσα μέτρα, όπως εκ του νόμου έχετε τη δυνατότητα, ώστε όπως ορίζει το σύνταγμα και επιτάσσει η ηθική και η στοιχειώδης ανθρωπιά, να μη μείνει κανείς συμπολίτης μας χωρίς το αγαθό του ηλεκτρικού ρεύματος.
Προτάσεις υπάρχουν, προτάσεις συγκεκριμένες. Παραθέτω ορισμένες:
1. Καμία διακοπή ηλεκτροδότησης κατά την περίοδο των εορτών.
2. Δυνατότητα επιμερισμού των λογαριασμών της χειμερινής περιόδου σε ολόκληρο το έτος.
3. Αντικατάσταση του μετρητή του πολίτη που βρίσκεται σε οικονομική δυσχέρεια, με μετρητή με δυνατότητα προπληρωμής της ηλεκτρικής ενέργειας (κάρτα) και με περιορισμένη ισχύ (kW). Δηλαδή, ο καταναλωτής παγώνει το χρέος του μέχρι να μπορέσει να το εξοφλήσει. Παράλληλα του δίνεται τουλάχιστον η δυνατότητα να προαγοράζει την αναγκαία ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας για την κάλυψη των βασικών του αναγκών.
4. Σε περίπτωση πλήρους αδυναμίας πληρωμής (π.χ. Άνεργοι κ.λπ), αντικατάσταση της ασφάλειας του μετρητή με άλλη μικρής ισχύος, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί τουλάχιστον να καλύψει τις στοιχειώδεις ανάγκες διαβίωσης που του παρέχει το ηλεκτρικό ρεύμα ως αγαθό.
Κύριε Διευθύνοντα Σύμβουλε σας καλώ να αναλάβετε τις ευθύνες σας.
Σήμερα οφείλουμε να προστατεύσουμε το αγαθό.
Σήμερα οφείλουμε να προστατεύσουμε την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Σήμερα οφείλουμε να προστατεύσουμε την ίδια τη ζωή.
Αύριο θα είναι αργά!
Η Βουλευτής,
Σοφία Σακοράφα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου